- De ElectraMeccanica SOLO EV is een elektrische auto die 160 kilometer kan rijden op een volle acculading.
- Ja, het is een eenzitter met drie wielen, maar hij heeft het comfort van een volwaardige auto.
- Het is een leuke auto voor in de stad en perfect geschikt voor langere snelwegritten, merkte autoredacteur Bryan Logan van Insider
- Lees ook: Deze startup bouwt een €16.000 kostende elektrische auto met maar één stoel – de CEO vertelt waarom hij denkt dat het een succes wordt
De laatste tijd heb ik nagedacht over keuzes. In de VS is er geen tekort aan opties als je op zoek bent naar een auto. Ondanks de crisis in de toeleveringsketen en het tekort aan halfgeleiderchips, is er een groot aanbod van vierdeurs sedans, coupés, stationwagens, vrachtwagens, bestelwagens – en een overvloed aan crossovers en SUV’s (en crossover SUV coupés).
Maar ik vraag me af of ik altijd vier wielen en een aantal lege zitplaatsen nodig heb als ik onderweg ben. Is het niet handig om met een kleinere auto even snel een boodschap te doen, eten te halen, of gewoon alleen naar mijn bestemming te rijden? En wat als die tussendoor-auto een schone-energie-auto zou zijn die ik in mijn garage kan opladen via het stopcontact?
In oktober had ik een paar weken de tijd om over deze vragen na te denken toen ik de sleutels kreeg van een ElectraMeccanica SOLO EV, een elektrische auto met drie wielen en één zitplaats.
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: ja, de SOLO EV ziet er eigenzinnig uit. Mensen stopten vaak om er foto's van te nemen terwijl hij op de oprit stond. Eén persoon vroeg gekscherend: "Waar is de rest?"
Maar hoe meer ik ermee tijdens de warme eerste dagen van de herfst door Los Angeles scheurde, hoe meer ik wilde rijden. Door de comfortabele, goed beklede stoel, de airconditioning en de Bluetooth-audio, voelde de SOLO EV aan als mijn persoonlijke raket. Hij haalt met gemak een topsnelheid van 130 kilometer per uur, wat ik ruim voldoende vind voor op de snelweg.
"We hebben gewerkt om de persoonlijke transportbehoeften van onze klanten zo goed mogelijk in te vullen," zegt Kevin Pavlov, de CEO van ElectraMeccanica. Hij en Bal Bhullar, de financieel directeur van het bedrijf, zaten samen met mij aan tafel tijdens een leveringsevenement in oktober. Op diezelfde dag reden meerdere vroege reserveringshouders weg in hun SOLO EV's.
Maar wie heeft er nu echt behoefte aan een elektrische auto met één zitplaats? Het is een terechte vraag. Pavlov zegt dat hij ervan overtuigd is dat er een aanzienlijke markt is voor de SOLO, zij het als een wagenpark voor laatste kilometer-leveringen, of voor universiteitscampussen en daarbuiten. "Ik denk dat de markt ons zal vertellen waar de niches zich bevinden en dat geeft ons de tijd om door te gaan met het maken van meer gepersonaliseerde antwoorden."
We bevinden ons momenteel aan het begin van een revolutie in de autosector. Elektrische auto's worden steeds populairder nu autofabrikanten nieuwe modellen introduceren en overheden plannen maken om verbrandingsmotoren in het komende decennium geleidelijk uit te bannen. Waar je vroeger het aantal beschikbare elektrische auto's op één hand kon tellen, zijn er nu tientallen beschikbaar en er zitten er nog veel meer in de pijplijn. En ze worden ook steeds betaalbaarder. De SOLO EV is al verkrijgbaar voor 18.500 dollar (16.400 euro).
Angst voor een te kleine actieradius is overschat
Na een paar korte ritjes dicht bij huis in de SOLO EV, begon ik me af te vragen hoe ver ik de actieradius van 160 kilometer kon rekken. In eerste instantie klinkt dat als weinig, maar als je bedenkt dat deze auto vooral gebruikt wordt voor korte ritjes door de stad is 160 kilometer echt meer dan genoeg.
Pavlov vatte het poëtisch samen: "Sommige mensen rijden 16 kilometer, sommigen 32 kilometer. Anderen willen ermee naar hun werk rijden. En sommigen zullen in deze auto rijden om zichzelf te vinden."
En toen kreeg ik een idee. Ik dacht aan de allereerste autoreview die ik deed voor Business Insider in 2015. Toen reed ik in de gloednieuwe Volvo XC90 van LA naar San Francisco op één tank benzine. Het leek me een goed idee om een dergelijke test te herhalen voor een langere reis in de SOLO EV. Niet echt om mezelf te vinden, maar om te bewijzen dat angst voor een kleine actieradius inderdaad overschat wordt.
Zodoende plande ik een reis naar het oosten van de VS in. Ik ging van Los Angeles naar de High Desert (een gebied in de Mojave-woestijn), een enkele reis van ongeveer 120 kilometer.
Status aan het begin van de reis: 99 procent opgeladen.
Lang verhaal kort: deze elektrische driewieler bewees dat hij leuk, capabel en veelzijdig is. Ik reed comfortabel naar de woestijn, met de airco aan, muziek aan, in de glorieuze eenzaamheid van mijn persoonlijke batterij-aangedreven toerbus.
Ik stopte bij een drive-thru voor de lunch met nog zo'n 42 kilometer actieradius over.
Goed nieuws voor mij, want de oplader die ik wilde bezoeken was nog maar 5 kilometer verderop.
Eenmaal aangekomen, liep ik weg om van mijn lunch te genieten en familie te bezoeken. Iets meer dan twee uur later kwam ik terug en zag ik dat de SOLO EV tot 90 procent was opgeladen, meer dan genoeg voor de rit van 120 kilometer terug naar huis.
Minimalistisch rijden
In een wereld van auto's die groter en sneller lijken dan ooit, is het fijn om in iets te stappen dat daar haaks op staat. De SOLO EV is groot genoeg (zelfs voor mijn gestalte van 1 meter 80) en snel genoeg om vanuit stilstand voorbij te schuiven aan benzinevoertuigen, dankzij het onmiddellijke koppel dat de elektrische motor levert.
En misschien is dat idee van "net genoeg" wel geschikt voor dit segment van micromobiliteit. Des te beter als het bijdraagt aan het behoud van ons milieu.